Veelgestelde vragen
Heb je vragen? Hopelijk kun je in de onderstaande FAQ’s jouw vraag en het antwoord daarop meteen vinden. Is dat niet zo? Stuur dan een mail naar klimaattrein@tbi.nl en we komen er zo snel mogelijk op terug.
Over de community
Wat kan ik verwachten van de community van de TBI Klimaattrein
De community is bedoeld om kruisbestuiving tussen bouwpioniers binnen en buiten TBI te faciliteren. Naast een nieuwsbrief zullen ook fysieke en online events georganiseerd worden. Wil je zelf een event voor bouwpioniers organiseren? We helpen je graag om je event te posten: stuur even een berichtje naar klimaattrein@tbi.nl.
Hoe kom ik in contact met TBI-bedrijven om een samenwerking voor te stellen?
Je kunt 1:1 contact leggen met de TBI-klimaatambassadeurs. Zij helpen je graag verder om met de juiste personen in contact te komen en/of een aanvraag voor te bereiden.
Waar vind ik de activiteiten van de community en hoe meld ik me daarvoor aan?
De activiteiten die we organiseren en andere belangrijke data zijn te vinden onder ‘agenda’. Daar lees je ook, hoe je je voor events kunt aanmelden.
Kan ik zelf ook berichten posten over de TBI Klimaattrein?
Ja graag! Reageer, like of deel berichten uit de community. Volg de Klimaattrein op LinkedIN en de andere pioniers die aan boord zijn. Of nog beter: zet jouw eigen social media in om te laten weten dat jij nu ook een Klimaattrein pionier bent: #parijsgaanwehalen, #samennaarparijs, #co2reductie, #tbiklimaattrein. En tag de @TBIKlimaattrein, dan wordt jouw bericht gedeeld in de community.
Hoe kom ik in contact met andere leden c.q. medereizigers in de trein?
Andere reizigers kun je via allerlei filters zoeken op de community pagina (zoeken op tags of tracks). Zo kun je zien, met wie jij mogelijk een interessante connectie hebt of kunt leggen. Wel kun je via deze site in contact komen met de TBI-klimaatambassadeurs en onze bouwpioniers.
Hoe houd ik informatie op de community-pagina actueel?
Als je een wijziging wilt doorgeven, stuur dan een berichtje naar klimaattrein@tbi.nl. Dan passen wij tekst en/of beeld zo snel mogelijk voor je aan.
Over het Klimaattrein fonds
Fondsaanvragen kunnen alleen gedaan worden door non-profit organisaties/initiatieven en TBI-bedrijven. Klopt dat?
Als je initiatief niet aan één van de TBI-ondernemingen is gelieerd kun je inderdaad alléén een directe bijdrage uit het fonds aanvragen als je project en/of organisatie geen direct, persoonlijk winstoogmerk heeft. Indien je organisatie of project wel commercieel is – ook goed natuurlijk! – kun je alleen een aanvraag doen als je een link hebt met één of meer TBI ondernemingen, bijvoorbeeld een vaste samenwerking op een lopend project of innovatietraject. Wil je graag samenwerken met een TBI onderneming, zoek dan op onze pagina visie-missie naar de Klimaatambassadeurs en neem contact op!
Hoe kun je als commercieel bedrijf/initiatief (indirect) tóch een aanvraag doen?
Als commerciële organisatie kun je alleen een aanvraag doen als je project of initiatief gelieerd is aan één (of meer) TBI-ondernemingen. Je werkt bijvoorbeeld al samen met een TBI onderneming op een bepaald project of innovatietraject. Heb je zo’n band nog niet met onze bedrijven, dan nodigen we je van harte uit om die alsnog aan te gaan! Je kunt dat het beste doen via onze Klimaatambassadeurs. Zo’n samenwerking kan bijvoorbeeld gaan over samen kennis ontwikkelen (of delen), samen een nieuw product/materiaal ontwikkelen of samen een proefproject optuigen. Wees welkom!
Hoe vindt de beoordeling van aanvragen plaats?
Alle aanvragen worden beoordeeld door de stuurgroep. Ieder kwartaal is er een ronde, de data vind je op onze site bij 'agenda'. Bij de beoordeling worden de volgende criteria gehanteerd, hierbij geldt uiteraard: hoe hoger de aanvraag hoe kritischer er gekeken wordt.
De belangrijkste beoordelingscriteria voor een fondsaanvraag zijn:
1) Het initiatief heeft potentie om bij te dragen aan CO2 -reductie en/of regeneratie in de gebouwde omgeving.
2) Het initiatief is vernieuwend.
Naast bovenstaande kernaspecten wordt ook gekeken naar:
• Investeringsbereidheid: in hoeverre is de initiatiefnemer zelf ook bereid om te
investeren? (max 30% subsidie voor incrementele innovaties en max 50% subsidie voor een radicale vernieuwing)
• Kruisbestuiving: welke samenwerkingen zijn mogelijk met TBI-ondernemingen en/of andere bouwpioniers in de trein?
• Haalbaarheid: in hoeverre is de initiatiefnemer gemotiveerd en het plan van aanpak
overtuigend?
• Uitstraling: hoe groot is de wow factor? Heeft het initiatief een positieve uitstraling?
Hoe hoor ik of mijn aanvraag is toegekend - of niet?
We streven ernaar om na de beoordeling binnen één maand uitsluitsel te geven. Per email geven we een korte toelichting.
Kan er ook een lager bedrag toegekend worden dan ik heb aangevraagd?
Ja dat kan. De aanjagers nemen op basis van het advies van de stuurgroep het definitieve besluit.
Wat wordt er van mij verwacht als ik een bijdrage uit het fonds heb ontvangen?
We verwachten geen verantwoording of rapportages. Wel verwachten we dat je een actieve bijdrage levert aan de Klimaattrein community en een open source mentaliteit: je wilt je kennis delen. Kruisbestuiving tussen experts en het delen van lessons learned zien we als een zeer belangrijke waarde van de trein!
Kan ik in meerdere tracks tegelijk een aanvraag doen?
Nee, je kunt voor ieder initiatief slechts één aanvraag per jaar doen. Als je twijfelt welke track het meest geschikt is, neem dan even contact op via klimaattrein@tbi.nl of via een van de klimaatambassadeurs.
Moet ik BTW of belasting betalen over een toegekend bedrag of het bedrag opgeven als omzet/inkomsten?
De subsidiebedragen zijn exclusief BTW. Betalingen vinden plaats op basis van een factuur. Deze worden in principe in één keer uitbetaald, hogere bedragen worden in overleg in delen uitbetaald.
Mag ik bij andere fondsen of subsidieverstrekkers (tegelijkertijd) eenzelfde aanvraag doen?
Ja, dat mag en is geen probleem, integendeel. Het verzoek is dan ook om hierover transparant en open te zijn en dit duidelijk aan te geven als onderdeel van de aanvraag.
Kun je voor de tweede of derde keer een aanvraag doen - als je een bijdrage (of een afwijzing) hebt ontvangen?
We honoreren maar één aanvraag per initiatief per jaar. Indien je aanvraag eerder is afgewezen dan staat het je vrij om het in dat betreffende jaar nog eens te proberen.
Over de TBI Klimaattrein organisatie
Wie is TBI en vanwaar de TBI Klimaattrein?
De TBI Klimaattrein is een maatschappelijk initiatief van TBI Holdings. Hiermee onderstrepen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en helpen we om vaart te maken richting net zero. Voor meer informatie over TBI en onze andere maatschappelijke fondsen: zie tbi.nl.
De TBI Klimaattrein is een maatschappelijk initiatief van TBI Holdings. Hiermee onderstrepen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en helpen we om vaart te maken richting net zero. Voor meer informatie over TBI en onze andere maatschappelijke fondsen: zie tbi.nl.
Wie is (eind)verantwoordelijk voor de TBI Klimaattrein, het goed functioneren van het fonds en de community?
De TBI Klimaattrein staat los van de operationele processen van TBI Holdings. Er is een separate directie (de aanjagers) die wordt bijgestaan door een onafhankelijk opererende stuurgroep. De stuurgroep adviseert de directie van de TBI Klimaattrein over de fondsaanvragen en het vormgeven van de community. Voor de kruisbestuiving binnen TBI beschikken we over een netwerk van ervaren en bevlogen klimaatambassadeurs.
Is het voortbestaan van de Klimaattrein afhankelijk van de resultaten die worden behaald in of met de trein?
De opgave waar we als sector voor staan is groots, Rome... uhh Parijs is niet in een dag gebouwd. Daarbij kost het bouwen van een beweging ook tijd. De TBI Klimaattrein is er daarom voor de langere termijn en is niet afhankelijk van resultaten. Voor de aankomende jaren is budget gereserveerd. Waar nodig zullen we de opzet en organisatie ook bijsturen.